Driftsförhållanden
Tryck: ≤ 500 bar
Temperatur: -40°C...+100°C
Hastighet: ≤0,5 m/s
Medie: Mineraloljebaserade hydraulvätskor, vattenoljeemulsioner
Spalten >e< väljs enligt driftsförhållandena med hjälp av nomogrammen.
Material
7-delad tätning
1 – Bottenring av hårt vävarmerat NBR-gummi
2 - V-ringar, tre st. av vävarmerat NBR-gummi (ø≥ 80 mm endast en V-ring av gummi)
3 - V-ringar, två st. av NBR-gummi ø≥ 140 mm alla fem V-ringar vävarmerade)
4 - Toppring av vävarmerat gummi eller plast
Montering
Montering i öppet spår. Tätningens nominella mått är samma som spårmåttet.
Tätningsspåret kan göras justerbart med hjälp av shims. För detta krävs ett justeringsutrymme på minst 5 % av spårets längd L.
Shimsen avlägsnas i takt med att tätningen slits. Fjäderringar kan monteras i tätningsspåret, och med hjälp av dem kan man justera tätningens förspänning.
Används i regel bara med större tätningar.
Fördelar
- Tål chocktryck bra på grund av tätningens konstruktion
- Tål orenheter i hydraulvätskan och skråmor i motytan bättre än tätningar med en tätningsläpp
- Bra tätning tack vare flera tätningsläppar och en lång kontaktyta
- Tätningen kan delas för att underlätta monteringen