Driftsförhållanden
Tryck: ≤ 350 bar (500 bar, beroende på profilens tjocklek)
Temperatur: -30°C...+110°C
Hastighet: ≤ 0,5 m/s
Medie: Mineraloljebaserade hydraulvätskor, vattenoljeemulsioner
Spalten >e< väljs enligt driftsförhållandena med hjälp av nomogrammen.
Material
1. Bottenring av hårt vävarmerat NBR-gummi
2. V-ringar av vävarmerat NBR-gummi
3. Toppring av vävarmerat gummi eller plast
Montering
Montering i öppet spår. Tätningens nominella mått är samma som spårmåttet.
Tätningsspåret kan göras justerbart med hjälp av shims. För detta krävs ett justeringsutrymme på minst 5 % av spårets längd L.
Shimsen avlägsnas i takt med att tätningen slits. Fjäderringar kan monteras i tätningsspåret, och med hjälp av dem kan man justera tätningens förspänning.
Används i regel bara med större tätningar.
Fördelar
- Tål chocktryck bra på grund av tätningens konstruktion
- Tål orenheter i hydraulvätskan och skråmor i motytan bättre än tätningar med en tätningsläpp
- Bra tätning tack vare flera tätningsläppar och en lång kontaktyta
- Tätningen kan delas för att underlätta monteringen