Konstruktion
1. Yttre stålmantel, material Fe-P03.
Ytfinish och ytterdiameter följer DIN-standarden.
2. Inre stödring, material Fe 37-stål
Stödringen säkerställer lyckad montering av tätningen.
3. Rostfritt fjäderstöd, materialet BSI 301 S01 är konstruerat för att:
a) säkerställa att fjädern håller sig på plats under monteringen
b) göra det möjligt att vid behov avlägsna fjädern i samband med underhåll.
4. Spiralfjäder, material AISI 316.
Ger en reglerad belastning på tätningsläppen och hjälper tätningselementet att följa axelns kast.
5. Tätningselementet av fluorgummi är fastvulkaniserat i den yttre stålmanteln (1).
.
Driftsförhållanden
Tryck: ≤ 0,5 bar
Temperatur: -20°C.....+220°C
Hastighet: ≤ 30m/s
Axelns toleranser:
≤100 mm ± 0,08
101 - 150mm ± 0,10
151 - 250mm ± 0,13
> 250mm ± 0,25
Lägestoleranser:
≤76 mm ± 0,025
77 - 150 mm ± 0,040
151 - 255 mm ± 0,050
256 -510 mm +0,05/-0,10
511 -1015 mm +0,05/-0,15
> 1015 mm +0,05/-0,25
Fjäderförkortning när tätningen roterar:
- hastighet < 5 m/s: normalfjäder
- hastighet 5 - 10 m/s spiralfjäder bör kortas 5 – 10 %
- hastighet > 10 m/s tätningen bör vara en statisk del
Axelns ytjämnhet:
- ytjämnhet Ra 0,2 - 0,4 µm
- bärande yta > 60 % instickslipad
- hårdhet58 - 62 HRC härdad eller metallbeläggning (ex. kromkarbid)
- keramiska beläggningar (ex. kromoxid hastighet < 10 m/s)